Сказав Господь притчу оцю: Два чоловіки увійшли в храм молитись: один був фарисей, а другий – митар. Фарисей, стоячи, молився так у собі: Боже, дякую тобі, що я не такий, як інші люди: грабіжники, неправедні, перелюбці, або як оцей митар. Пощу двічі на тиждень, з усіх моїх прибутків даю десятину. А митар, ставши здалека, не смів і очей звести до неба, тільки бив себе в груди, кажучи: Боже, змилуйся наді мною грішним! Кажу вам: цей вернувся до свого дому виправданий, але не той; бо кожний, хто несеться вгору, буде принижений, а хто принижується, буде вивищений.

Лк. 18, 10-14.

Вже другу неділю поспіль євангельські читання в черговий раз пригадують нам про те, що Бог, в якого віримо, в Ім’я Якого охрестилися і з Яким надіємось провести Вічність – це Небесний Батько, серце якого сповнене любові та милосердя до своїх дітей. Обидві євангельські розповіді, як на неділю про Закхея так і на неділю про митаря та фарисея свідчать про одне і теж – наш Господь нікого не відкидає та не позбавляє синівства, навіть тих, кого інші ненавидять і хто в суспільстві через свої гріхи втратив повагу та довір’я. Однак є одна умова для того, щоби  отримати прощення та бути виправданим в очах Божих – це мати покірне, розкаяне та щире серце, про яке говорить Псалмопівець, запевняючи, що: «серцем сокрушеним і смиренним Бог не погордить» (Пс. 50, 19).

На відміну від минулої неділі, в якій головним героєм був Закхей, який запросив Ісуса в свій дім та вирішив кардинально змінити своє життя, в розповіді на неділю про митаря і фарисея бачимо, що поряд із іншим грішним митарем, з’являється інших персонаж – «побожний» фарисей, який, на перший погляд, може виглядати такою собі «ходячою іконою» чи прикладом для наслідування. Однак як тільки фарисей відриває свої зарозумілі уста, все його нутро починає виявлятися на зовні і видавати його справжню сутність. Фарисей веде монолог з Богом, забуваючи, що Господь є Серцевідець і що «Він веде покірливих до правди і навчає тихих путей Своїх» (Пс. 24, 9). В цьому і полягає трагедія цього шанованого в суспільстві чоловіка, що писання і закон знав лише його розум, але не серце.

Якщо в цій притчі ще ближче приглянутись до постаті фарисея, який, змість того, щоби вдивлятися в Бога, пильно вдивляється у грішного митаря, то можна помітити ще одну дуже важливу деталь цей грішник (митар), який, усвідомлюючи свої гріхи, не наважується навіть піднести своєї голови до неба, для фарисея починає бути дискомфортним, тому що в глибині його зарозумілого серця, при погляді на митаря, він чує голос Божий: «митарі й блудниці вас випереджують у Царстві Божім» (Мт. 21, 31).

Багато часу пройшло відтоді, коли Господь Ісус розповів своїм учням ось цю притчу, однак інколи, на жаль, буває так, що, зайшовши в наші храми чи відвідуючи християнські спільноти, починаємо добре розуміти про кого йшлось у цій притчі. Наші храми для багатьох неутверджених у віри, зранених чи тих, кого Господь Духом Своїм туди приводить, замість того, щоби бути місцем розради, підтримки та зцілення, часто, на жаль, стають місцями відрази, осудження, зверхності та ще більшого зранення. А все це тому, що дуже часто ми християни, які декларуємо себе практикуючими, дуже активними і діяльними, інколи забуваємо одну дуже важливо річ: Церква – це спільнота грішників, які щоденно та безнастанно просять в Бога та одні в одних прощення. Сучасний світ, будучи агресивним до Церкви і віруючих людей, цим своїм агресивним ставленням одночасно виявляє свою спрагу за правдивим, а не лицемірним та фарисейським свідченням живої віри в люблячого Бога.

Слід просити в Бога ласки покаяння та навернення і не слід боятись визнавати свої гріхи та бути грішником, який каючись, в покорі серця прибігає до Сповіді, а повертаючись додому, в своєму серці чує відгомін слів Спасителя: «цей вернувся до свого дому виправданий» (Лк. 18, 14).